torsdag 22. november 2012

Park anlegg 


Semesteroppgave Cadhp2

Modellering i Inventor og 3Ds Max.
14.11.12-14.12.12

Utgangspungtet mitt


min inspirasjon. Kun visuelt. Alle mål er egendefinert




Dag 2.

3 pansbro 

Modelleringen begynner i Inventor. 

 

I dag  har jeg begynt å modellere 3 spansbroen. Av bilder og tegninger jeg fant på nettet,  egenkompinerte jeg min egen bro.



Fundament pilar.

Layout



Arc

 
Layout




Hovedfundament



Layout

 

 

-----------------

Modellering av Gjerde i Inventor.

Etter nøye mål, skisser og beregning fant jeg ut av hvordan jeg skulle få søylen, gjerdestolpene og topp og bunnbord sammenstilt med nøyaktige mål som tilsvarer lengden av broen.




 Gjerde Endeledd



Layout









Topp/bunnbord gjerde

Layout

--------






Dag 4.

Fortsette Modelleringen av gjeret. 



Gjerdestolpe



Layout


Sammenstilling av Gjerdestolpen og Topp og bunnbord.
Lengde 2000. Bredde 360. Høyde 900






Begynne sammenstilingen av broen i Inventor


Sammenstillingen

Resultat.
 Hovedmål lengde : 25000. Bredde 3400.
Høyde 5410


Layout




Presentasjon av 3 spans broen






----------------

Dag 6

Modellere lysthus i Inventor

Jeg brukte den samme type søyle som den til gjerde på broen til grunnsøyle for lysthuset for å få en jevn flyt i designet mitt.

 Søyle

 Layout






 Tak


 
Layout





Lysthus samensatt. Hovedmål lengde 3900. Høyde 4920


Layout



Presentasjon av lysthuset



Stykkliste


-------------

Dag 8

Modellere lyktestolpe i Inventor. 

Jeg har selv jobbet i en lampeforretning, så jeg visste hvordan en lyktestolpe var bygd opp. Her begynte jeg på Bunndelen, og jobbet meg oppover.


Bunndelen av lyktestolpen




 Midtdelen av lyktestolpen


 Lampe




 Topplokk

Dag 10


Sammenstilling lyktestolpen
Lengde 300. Bredde 300. Høyde 2070




 Layout


Presentasjon av lyktestolpen

Stykkliste





-----------

Parkbenk buet. Modellering i Inventor.

Denne ville jeg modellere til sitteplasser utenfor lysthuset.


Stenplate ,- buet parkbenk


 Ben til den buede parkpenken



 Parkbenken sammensatt. Lengde 4000. Bredde 290. Høyde 550




 Layout



Presentasjon av parkbenken buet


 Stykkliste


------------



Dag 12

Modellere Parkbenk i Inventor. 

Denne var litt innviklet og modelle pga alle utskjæringene på benet. Jeg så for meg runde og myke kanter, men revolve funksjonen i Inventor vlle ikke alltid utføre kommandoen. Dette er vel pga alle radiusene jeg hadde på designet mitt. For å beholde designet valgte jeg skarpere kanter og ett mer moderne utseende. 

 



Ganske fornøyd med resultatet av tskjæringen


 Ben til benken ink. sitte og ryggstøtte



Benken ferdig sammensatt. Sett forrfra.


Sammenstillingen av parkbenken, Lengde 1540. Bredde 730. Høyde 905



Layout



Presentasjon av parkbenken.

Stykkliste

Denne dagen var den siste i modelleringsfasen i Inventor, så jeg valgte også å sette på matriale på resten av modellene mine for penere og mer realistisk resultat 

 


Parkbenken






 3 spans broen


Lyktestolpen



Park benk buet



Lysthuset




Dag 14

3Ds Max

Importere mine Inventorfiler inn i 3Ds max, og  beggynne å moddelere park anlegget i 3DS max.

Dette var en stor del av prosjektet mitt, og vi har ikke hatt så mye opplæring i modellering. Leksjonene vi har hatt har gått mest på matrialer, animasjon og rendering av bilder. 

Jeg valgte å gjøre dette i 3Ds Max, for å få en real utfordring. Jeg visste at dette kunne stryrke eller svekke karakteren min pga manglende erfaring, men jeg måtte utfordre meg selv.Jeg hadde også lyst å fordype meg mer i 3Ds Max, og vise hva man kan skape med vilje og visjoner, og skape noe unikt og spennende.



 Iporterer broen, lysthuset, lyktestolpene og de 2 benkene inn i 3DS max




Etter en youtube tourtial lærte jeg å lage lage en elv av ett plane, med bølger. .Det synes på animasjonen. Desverre for meg synes ikke vannet i viewporten min. Der er skjermkortet mitt for dårlig. Det vises kun på wireframe, og når bildet rendrer. Bølgene er også en animasjon på selve 3Ds Max filen. Som beveger seg mellom 0- 100.   Dette er en  prøverender av resultatet.



 Begynne å modellere parkanlegget i 3Ds max. Siden 3 spansbroen er mitt hoved komponent, valgte jeg å modellere parken etter denne. Det ble ett havnebasseng  med elv med broen som midtpunkt. Gangstien har en  bredde på 2000 mm, som er den samme som gangstien over broen. 


Grunnlag for parkanlegget ferdigsilt

 Prøverender etter å ha satt ut modellene mine i terrenget.



 

Parkanlegget er nå ferdig modellert.

 

 Beplantling

Jeg ble frarådet å laste ned ett tileggsprogram til 3Ds Max, og anbefalt å  bruke Photoshop for å sette trær i scenen min for å gjøre parkanlegget mer realistisk. Jeg lastet ned tillegsprogrammet alikevel fordi jeg ville skape en mer realistisk scene.  Programmet er fra Itoo, og heter Forest Pack. Dette er en gratis versjon og kan lastes ned her : http://www.itoosoft.com/forestpack.php

På gratisversjonen får du ett lite utvalg av trær, som rendrer utrolig  bra, i forhold til folagene som vanligvis blir brukt i 3Ds Max. 

Forest pack blir automatisk lagret i riktig mappe når du velger å lage ett tre første gangen.

NB.

Hvis du sender en 3Ds Max fil med forest pack som en del av modelleringen din, vil ikke mottageren få åpnet filen hvis ikke mottageren også har forest pack instalert på sin pc. 

Heldigvis for meg lagde jeg en versjon av filen med og uten trær, og testet dette før innsending. Å exportere dette til DWF er heller ikke å anbefale grunnet det store filformatet, og DWF Design viewer krasjet ofte når jeg åpnet DWF èn.

Men er hovedagendaen å rendre bilder med en mer realistisk utescene er dette verdt det.






Lysthus, parkbenk buet og lyktestolpe




Overgang over bro





Gangstien





---------

Begynne rendering av bilder .

Dette bildet kommer til å bli mitt presentasjonsbilde når renderingen er ferdig. Dette blir da ett kveldsbilde opplyst av lyktestolpene. I og med min pc ikke har det beste grafikkortet, tok dette sin tid, og jeg var redd for at programmet, eller pcen skulle krasje. Det tok meg 37 t. å rendre dette bildet uten pause. 

Hvordan det ser ut å jobbe med filen i 3Ds MAx

Resultatet av renderingen i 3Ds Max
1200x 800 pix


 Dag 16
Rendering og kamera animasjon 

Lykke ! Jeg fkk lov å låne en ekstra pc, siden min pc er fryst fast på rendering modus, og jeg er livredd for å røre pcen min, og jobbe med andre ting. Jeg har fortsatt fler bilder og rendre ut, og har ikke tid til at min pc skal bli ferdig med presentasjonsbildet. Jeg måtte derfor laste inn trail versjon på 3Ds Max og forest pack på pcen jeg fikk låne. Denne pcen var dåligere enn min til å håndtere filstørrelser, men bedre grafikkort til å rendre bilder med. Jeg måtte derfor slette elementer utenfor kameravinkelen, for å klare å jobbe med filen, for så å rendre ut bildene jeg trengte. Dette var en tidskrevende, og pirkete prosess som skapte mye ekstrajobb, og mange forskjellige filer og versjoner av parkanlegget.
 


Animasjon av  parkanlegget.




 Parkbenken
1200x800 pix


 Overgang bro
1200x800 pix



 
 Lysthuset
 1200x800 pix


Lyktestolpe
1200x800


----------

Photoshop


For å få bildene mer realistiske og mer  interessante valgte jeg å redigere dem i Photoshop.

 Lyktestolpen redigert i Photoshop
1200x800



 Presentasjonsbilde

Parkanlegg 
2400x1600


 Link til Youtube video over hele  prosjektet :

Parkanlegg. Inventor og 3Ds Max



Dag 18.


 Gå over alle modellene, og filene
-DWF Av Inventor filene, og 3Ds max filen.
Pack & Go- Inventor
Sette opp en oversiktlig mappestruktur
Tidsskjema 
Avslutningsrapport
Innlevering

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar