Park anlegg
Semesteroppgave Cadhp2
Modellering i Inventor og 3Ds Max.
14.11.12-14.12.12
Utgangspungtet mitt
|
min inspirasjon. Kun visuelt. Alle mål er egendefinert
Dag 2.
3 pansbro
Modelleringen begynner i Inventor.
I dag har jeg begynt å modellere 3 spansbroen. Av bilder og tegninger jeg fant på nettet, egenkompinerte jeg min egen bro.
|
Fundament pilar. |
Arc
Layout
Hovedfundament
Layout
-----------------
Modellering av Gjerde i Inventor.
Etter nøye mål, skisser og beregning fant jeg ut av hvordan jeg skulle få søylen, gjerdestolpene og topp og bunnbord sammenstilt med nøyaktige mål som tilsvarer lengden av broen.
Gjerde Endeledd
Layout
|
Topp/bunnbord gjerde |
Layout
--------
Dag 4.
Fortsette Modelleringen av gjeret.
Gjerdestolpe
Layout
Sammenstilling av Gjerdestolpen og Topp og bunnbord.
Lengde 2000. Bredde 360. Høyde 900
Begynne sammenstilingen av broen i Inventor
Sammenstillingen
Resultat.
Hovedmål lengde : 25000. Bredde 3400.
Høyde 5410
Layout
Presentasjon av 3 spans broen
----------------
Dag 6
Modellere lysthus i Inventor
Jeg brukte den samme type søyle som den til gjerde på broen til grunnsøyle for lysthuset for å få en jevn flyt i designet mitt.
Søyle
Layout
Tak
Layout
Lysthus samensatt. Hovedmål lengde 3900. Høyde 4920
Layout
Presentasjon av lysthuset
Stykkliste
-------------
Dag 8
Modellere lyktestolpe i Inventor.
Jeg har selv jobbet i en lampeforretning, så jeg visste hvordan en lyktestolpe var bygd opp. Her begynte jeg på Bunndelen, og jobbet meg oppover.
Bunndelen av lyktestolpen
Midtdelen av lyktestolpen
Lampe
Topplokk
Dag 10
Sammenstilling lyktestolpen
Lengde 300. Bredde 300. Høyde 2070
Layout
Presentasjon av lyktestolpen
Stykkliste
-----------
Parkbenk buet. Modellering i Inventor.
Denne ville jeg modellere til sitteplasser utenfor lysthuset.
|
Stenplate ,- buet parkbenk |
Ben til den buede parkpenken
Parkbenken sammensatt. Lengde 4000. Bredde 290. Høyde 550
Layout
Presentasjon av parkbenken buet
Stykkliste
------------
Dag 12
Modellere Parkbenk i Inventor.
Denne var litt innviklet og modelle pga alle utskjæringene på benet. Jeg så for meg runde og myke kanter, men revolve funksjonen i Inventor vlle ikke alltid utføre kommandoen. Dette er vel pga alle radiusene jeg hadde på designet mitt. For å beholde designet valgte jeg skarpere kanter og ett mer moderne utseende.
Ganske fornøyd med resultatet av tskjæringen
Ben til benken ink. sitte og ryggstøtte
Benken ferdig sammensatt. Sett forrfra.
Sammenstillingen av parkbenken, Lengde 1540. Bredde 730. Høyde 905
Layout
Presentasjon av parkbenken.
Stykkliste
Denne dagen var den siste i modelleringsfasen i Inventor, så jeg valgte
også å sette på matriale på resten av modellene mine for penere og mer
realistisk resultat
Parkbenken
3 spans broen
Lyktestolpen
Park benk buet
Lysthuset
Dag 14
3Ds Max
Importere mine Inventorfiler inn i 3Ds max, og beggynne å moddelere park anlegget i 3DS max.
Dette var en stor del av prosjektet mitt, og vi har ikke hatt så mye opplæring i modellering. Leksjonene vi har hatt har gått mest på matrialer, animasjon og rendering av bilder.
Jeg valgte å gjøre dette i 3Ds Max, for å få en real utfordring. Jeg visste at dette kunne stryrke eller svekke karakteren min pga manglende erfaring, men jeg måtte utfordre meg selv.Jeg hadde også lyst å fordype meg mer i 3Ds Max, og vise hva man kan skape med vilje og visjoner, og skape noe unikt og spennende.
Iporterer broen, lysthuset, lyktestolpene og de 2 benkene inn i 3DS max
Etter en youtube tourtial lærte jeg å lage lage en elv av ett plane, med bølger. .Det synes på animasjonen. Desverre for meg synes ikke vannet i viewporten min. Der er skjermkortet mitt for dårlig. Det vises kun på wireframe, og når bildet rendrer. Bølgene er også en animasjon på selve 3Ds Max filen. Som beveger seg mellom 0- 100. Dette er en prøverender av resultatet.
Begynne å modellere parkanlegget i 3Ds max. Siden 3 spansbroen er mitt hoved komponent, valgte jeg å modellere parken etter denne. Det ble ett havnebasseng med elv med broen som midtpunkt. Gangstien har en bredde på 2000 mm, som er den samme som gangstien over broen.
Grunnlag for parkanlegget ferdigsilt
Prøverender etter å ha satt ut modellene mine i terrenget.
Parkanlegget er nå ferdig modellert.
Beplantling
Jeg ble frarådet å laste ned ett tileggsprogram til 3Ds Max, og anbefalt å bruke Photoshop for å sette trær i scenen min for å gjøre parkanlegget mer realistisk. Jeg lastet ned tillegsprogrammet alikevel fordi jeg ville skape en mer realistisk scene. Programmet er fra Itoo, og heter Forest Pack. Dette er en gratis versjon og kan lastes ned her : http://www.itoosoft.com/forestpack.php
På gratisversjonen får du ett lite utvalg av trær, som rendrer utrolig bra, i forhold til folagene som vanligvis blir brukt i 3Ds Max.
Forest pack blir automatisk lagret i riktig mappe når du velger å lage ett tre første gangen.
NB.
Hvis du sender en 3Ds Max fil med forest pack som en del av modelleringen din, vil ikke mottageren få åpnet filen hvis ikke mottageren også har forest pack instalert på sin pc.
Heldigvis for meg lagde jeg en versjon av filen med og uten trær, og testet dette før innsending. Å exportere dette til DWF er heller ikke å anbefale grunnet det store filformatet, og DWF Design viewer krasjet ofte når jeg åpnet DWF èn.
Men er hovedagendaen å rendre bilder med en mer realistisk utescene er dette verdt det.
Lysthus, parkbenk buet og lyktestolpe
Overgang over bro
Gangstien
---------
Begynne rendering av bilder .
Dette bildet kommer til å bli mitt presentasjonsbilde når renderingen er ferdig. Dette blir da ett kveldsbilde opplyst av lyktestolpene. I og med min pc ikke har det beste grafikkortet, tok dette sin tid, og jeg var redd for at programmet, eller pcen skulle krasje. Det tok meg 37 t. å rendre dette bildet uten pause.
|
Hvordan det ser ut å jobbe med filen i 3Ds MAx
Resultatet av renderingen i 3Ds Max
1200x 800 pix
Dag 16
Rendering og kamera animasjon
Lykke ! Jeg fkk lov å låne en ekstra pc, siden min pc er fryst fast på rendering modus, og jeg er livredd for å røre pcen min, og jobbe med andre ting. Jeg har fortsatt fler bilder og rendre ut, og har ikke tid til at min pc skal bli ferdig med presentasjonsbildet. Jeg måtte derfor laste inn trail versjon på 3Ds Max og forest pack på pcen jeg fikk låne. Denne pcen var dåligere enn min til å håndtere filstørrelser, men bedre grafikkort til å rendre bilder med. Jeg måtte derfor slette elementer utenfor kameravinkelen, for å klare å jobbe med filen, for så å rendre ut bildene jeg trengte. Dette var en tidskrevende, og pirkete prosess som skapte mye ekstrajobb, og mange forskjellige filer og versjoner av parkanlegget.
Animasjon av parkanlegget.
Parkbenken
1200x800 pix
Overgang bro
1200x800 pix
Lysthuset
1200x800 pix
Lyktestolpe
1200x800
----------
Photoshop
For å få bildene mer realistiske og mer interessante valgte jeg å redigere dem i Photoshop.
Lyktestolpen redigert i Photoshop
1200x800
Presentasjonsbilde
Parkanlegg
2400x1600
Link til Youtube video over hele prosjektet :
Dag 18.
Gå over alle modellene, og filene
-DWF Av Inventor filene, og 3Ds max filen.
Pack & Go- Inventor
Sette opp en oversiktlig mappestruktur
Tidsskjema
Avslutningsrapport
Innlevering
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar